Invoeren bedrijfskosten

U kunt via Hoofdmenu —> Inkopen/Kosten, alle door u ontvangen facturen en (kassa)bonnetjes als bedrijfskosten invoeren. Dit zijn kosten welke niet aan te merken zijn als investering (zoals aanschaf computer, vervoersmiddelen etc… en de kosten voor het inkopen van voorraad). Kosten die wel ingevoerd kunnen worden, zijn bijvoorbeeld telefoonkosten, kantoorartikelen, drukwerk etc…

U geeft de factuurdatum aan (verplicht voor de BTW-berekening), de naam van de crediteur (eventueel eerst aanmaken in Relatiebeheer) en het (unieke) factuurnummer wat voor u herkenbaar is. In het onderste invulgedeelte geeft u een korte omschrijving en de kostencategorie aan. Als laatste vult u het bedrag in en kunt u kiezen tussen inclusief of exclusief BTW en het BTW-tarief (21%, 6%, 0% of geen). Indien u te maken heeft met (meerdere) verschillende BTW-tarieven, kunt u deze op aparte regels invoeren.
Indien u een bedrag terugkrijgt (credit-nota), dient u voor het bedrag een minteken te plaatsen. Klik onderaan in het scherm op Bewaar, en de bedrijfskosten zijn ingeboekt in Kleisteen. U kunt desgewenst zelf kostencategorieën deactiveren of toevoegen in Hoofdmenu —> Programma —> Instellingen –> Kosten.
Alle ingevoerde kosten worden door Kleisteen bijgehouden in onder andere de Winst & Verliesrekening en BTW-overzichten. U kunt per periode bekijken aan welke categorieën u veel kosten gehad heeft en desgewenst met deze inzichten uw bedrijfsvoering bijsturen en/of aanpassen via de knop “overzichten” in het kosten-scherm.

Leave a Reply

Your email address will not be published.